Preaload Image
دکتر مجید محمود علیلو

دکتر مجید محمود علیلو

عضو هیات علمی

دکتر مجید محمود علیلو

زندگی نامه

از کودکی تا   . . .

دکتر مجید محمود علیلو در روز شنبه مورخ 7 شهر یور ماه سال 1343 در اهر ( از پدری متولد مغان و از مادری متولد کلیبر ) دیده به جهان گشود . ایشان پسر سوم از خانواده ای با 10 فر زند می باشد . دکتر مجید محمود علیلو دوره ی ابتدایی ، دوره ی راهنمایی و دوره ی متوسطه را در اهر سپری کرد و مدرک دیپلم خود را از دبیر ستان آیت الله شهید سید حسن مدرس این شهر اخذ نمود . ایشان در سال 1362 – در بحبوبه ی دوران دفاع مقدس – در مناطق مرزی غرب و شمال غرب دوران خدمت مقدس سربازی خود را شروع کرد و در همین دوران هم در راه دفاع از میهن متحمل جراحت گشت .

دکتر مجید محمود علیلو بعد از اتمام دوران خدمت مقدس سربازی ، در سال 1365 با کسب رتبه ی 22 کشوری در کنکور سراسری ، در حالی تحصیل در رشته روان شناسی بالینی را در دانش گاه تبریز آغاز نمود که عاشق رشته ی ادبیات و زبان فارسی بود و به رشته ی تاریخ علاقه ی زیادی داشت . علاقه ی ایشان به روان شناسی به صورت اتفاقی و با خواندن یک کتاب عامیانه در زمینه ی تعبیر رویا – در حالی که برای شرکت در آزمون کنکور سراسری آماده می شد – بر انگیخته شد و همین موضوع انگیزه ی ای جدی برای ورود به رشته ی روان شناسی بالینی گشت . این انگیزه آن چنان قوی بود که ایشان در برگه ی انتخاب رشته ، صرفا یک رشته / محل را انتخاب کرد و در همان رشته / محل هم پذیرفته شد .

دکتر مجید محمود علیلو مقطع کار شناسی رشته ی روان شناسی بالینی را با دفاع از پایان نامه ی خود تحت عنوان – هنجار يابي آزمون عصب روان شناختی بندر گشتالت روي کودکان 7 الی 10 ساله ی تبریز – در حالی به پایان رساند که به عنوان دانش جوی نمونه ی دانش گاه تبریز برگزیده شد . در همان زمان – یعنی در سال 1369 – بود که با کسب رتبه ی 4 کشوری در مقطع کار شناسی ارشد رشته ی روان شناسی بالینی در دانش گاه علوم پزشکی ، خدمات بهداشتی و درمانی ایران ( انستیتو روان پزشکی تهران ) پذیرفته شد .

در راه آموزش عالی

دکتر مجید محمود علیلو پس از دفاع از پایان نامه ی خود با عنوان ” بررسی آزمایشی اثر خلق بر حافظه ” و اتمام مقطع پر بار کار شناسی ارشد ، در سال 1372 به عضویت هیات علمی دانش گاه علوم پزشکی ، خدمات بهداشتی و درمانی استان آذر بایجان غربی در آمد اما در نهایت و پس از طی مراحلی دشوار به دانش گاه تبریز انتقال یافت و با شور و اشتیاق ، تدریس درس های تخصصی رشته ی روان شناسی بالینی را آغاز کرد ؛ بدون آن که هرگز تدریس درسی را قبول کند که در حیطه ی گرایش تخصصی ایشان – یعنی رشته ی روان شناسی بالینی – قرار داشته باشد .

ایشان در سال 1376 ، با کسب بیش ترین امتیاز در بین اعضای هیات علمی دارای درجه ی مربی ، سهمیه ی بورس تحصیلی خارج را از دانش گاه تبریز در یافت نمود و متعاقب آن ، موفق به در یافت پذیرش تحصیل در مقطع دکتری تخصصی رشته ی روان شناسی بالینی از انستیتو روان پزشکی لندن شد ولی به دلیل بحران ارزی آن سال و پاره ای از مسائل دیگر ، موفق به اعزام به خارج از کشور نشد ، ” درحالی که بعضی دیگر از دوستان به راحتی از عهده ی این کار بر آمدند ! “

دکتر مجید محمود علیلو در سال 1377 با کسب رتبه ی یک کشوری در سهمیه ی آزاد ( و کل ) ، در دوره ی دوم مقطع دکتری تخصصی رشته ی روان شناسی بالینی دانش گاه علوم پزشکی ، خدمات بهداشتی و درمانی ایران ( انستیتو روان پزشکی تهران ) پذیرفته شد و در سال 1380 ، به عنوان دانش جوی نمونه ی کشوری در مقطع دکتری تخصصی و به صورت هم زمان به عنوان دانش جوی نمونه ی دانش گاه علوم پزشکی ، خدمات بهداشتی و درمانی ایران انتخاب شد و از ریاست جمهوری وقت ، لوح تقدیر و هم چنین جوایزی ارزنده دریافت نمود . ایشان در همین دوران ، به عنوان معاون دفتر مرکزی مشاوره ی وزارت علوم ، تحقیقات و فن آوری مشغول به کار شد و در سر و سامان دادن به امور مشاوره ی دانش جویی آموزش عالی کشور ، نقش مؤثری ایفا کرد .

سابقه ی علمی ( C . V )

. . .   تا هیات علمی

یکی از خدمات بر جسته ی دکتر مجید محمود علیلو در طول دوران حضور در دفتر مرکزی مشاوره ی وزارت علوم ، تحقيقات و فن آوری ، مطرح نمودن ایده ی بر گزاری کنگره ی بهداشت روان دانش جویی بود که از آن زمان تا کنون ، به طور مرتب برگزار می شود ؛ به علاوه ، در طراحی دوره های آموزشی و اجرای آن ها در دفتر مرکزی مشاوره ی وزارت علوم ، تحقیقات و فن آوری نقش به سزایی ایفا نموده است . به پاس این خدمات بود که ایشان در سال 1379 از سوی سازمان ملی جوانان به عنوان کار شناس نمونه ی ستادي وزارت علوم ، تحقيقات و فن آوري انتخاب شد .

دکتر مجید محمود علیلو در سال 1382 با دفاع از رساله ی مقطع دکتری تخصصی خود با عنوان ” بررسي الگو هاي شناختي و شاخص هاي پر دازش هيجاني در اختلال وسواسي – اجباري ” ، از مقطع دکتری تخصصی فارغ التحصیل شد و به دانش گاه تبریز باز گشت و هم زمان با قبول مسئولیت اداره ی بهداشت و مشاوره ی دانش گاه تبریز ، به فعالیت های آموزشی و پژوهشی در رشته ی روان شناسی بالینی ادامه داد . ایشان در سال 1387 به درجه ی دانش یاری و در سال 1390 به درجه ی استاد تمام نایل آمد ؛ دکتر مجید محمود علیلو در طی همین دوران ، 3 بار تصدی مدیریت گروه روان شناسی دانش گاه تبریز را بر عهده گرفت و 3 بار هم به عنوان پژوهش گر نمونه ی این دانش گاه انتخاب شد .

دکتر مجید محمود علیلو جزو افراد پیش تاز و در زمره ی گروه نخست افرادی می باشد که به فعالیت در زمینه های آموزشی و پژوهشی رشته ی روان شناسی بالینی در استان های شمال غرب مبادرت ورزیده است . به همین جهت ، علاوه بر دانش گاه تبریز ، دانش گاه شاهد تهران ، دانش گاه تربیت معلم تهران و نیز واحد های مختلف دانش گاه آزاد اسلامی ، به ویژه دانش گاه آزاد اسلامی واحد تبریز – در طول سال های متمادی – ، دانش گاه آزاد اسلامی واحد اردبیل – به مدت 8 سال – و دانش گاه آزاد واحد ارومیه – از سال 1394 تا 1395 – پذیرای حضور این دانش مند فرهیخته بوده اند .

از دکتر مجید محمود علیلو تا کنون حدود 20 کتاب ( تألیف و ترجمه ) منتشر شده و بیش از 250 مقاله ی پژوهشی در مجله های علمی – پژوهشی داخلی و نیز در مجله های دارای نمایه ی ISI و ISC داخلی و خارجی به چاپ رسیده است ، هم چنین ایشان راهنمایی یا مشارکت در اجرای بیش از 10 طرح پژوهشی را عهده دار بوده است . بیش از 1000 نفر این افتخار را داشته اند از راهنمایی و مشاوره ی ایشان در پایان نامه های مقطع کار شناسی ، مقطع کار شناسی ارشد و مقطع دکتری تخصصی بهره مند شوند .

معرفی کتاب

معرفی کتاب

نقش ماندگار

دکتر مجید محمود علیلو عضو هیات موسس و عضو هیات مدیره ی دوره ی اول انجمن علمی روان شناسی بالینی بوده است و در حال حاضر مدیریت نمایندگی انجمن علمی روان شناسی بالینی را در استان آذر بایجان شرقی عهده دار می باشد . ایشان در سال های 1379 و 1380 در جلسه های مربوط به تنظیم و شکل گیری اساس نامه ی سازمان نظام روان شناسی و مشاوره ی جمهوری اسلامی ایران در دفتر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ، نقش فعالی را ایفا نمود و به عنوان مجری دوره ی اول انتخابات سازمان نظام روان شناسی و مشاوره ی جمهوری اسلامی ایران در منطقه ی شمال غرب کشور انتخاب شد .

دکتر مجید محمود علیلو در دوره ی اول انتخابات شورا های مناطق سازمان نظام روان شناسی و مشاوره ی جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو و در دوره ی دوم انتخابات شورا های استانی سازمان نظام روان شناسی و مشاوره ی جمهوری اسلامی ایران – در سال 1394 – به عنوان رئیس شورای استانی سازمان نظام روان شناسی و مشاوره ی استان آذر بایجان شرقی بر گزیده شد . در حال حاضر ایشان عضو هیات تخصصی بورد روان شناسی بالینی در وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، عضو کمیسیون تخصصی روان شناسی بالینی در سازمان نظام روان شناسی و مشاوره ی جمهوری اسلامی ایران و رئیس کمیسیون تخصصی روان شناسی بالینی در شورای استانی سازمان نظام روان شناسی و مشاوره ی استان آذر بایجان شرقی می باشد .

دکتر مجید محمود علیلو سال ها است که در حوزه ی آسیب شناسی روانی ، تشخیص ، سنجش و درمان اختلال های اضطرابی ، اختلال های افسردگی و اختلال های طیف وسواس در چهار چوب روی کرد رفتاری – شناختی و نیز اختلال شخصیت مرزی در چهار چوب روی کرد دیالکتیکی – رفتاری به آموزش و پژوهش می پر دازد . ایشان در مقطع کار شناسی ارشد و مقطع دکتری تخصصی ، دوره ی کار ورزی خود را در زمینه های یاد شده زیر نظر اساتیدی هم چون زنده یاد دکتر محمد نقی براهنی ، زنده یاد دکتر سعید شاملو ، دکتر امیر هوشنگ مهر یار ، دکتر حبیب الله قاسم زاده ، دکتر محمد حسن عشایری ، دکتر محمد کاظم عاطف وحید ، دکتر محمود دژ کام ، دکتر زهرا ذو الفقاری و سایر اساتید دانش گاه علوم پزشکی ایران ( انیستیتو روان پزشکی تهران ) طی نمود و در دوره های آموزشی پرو فسور کیت دابسون از دانش گاه کال گری کانادا و پرو فسور کریگ . آر . راش از موسسه ی ملی بهداشت روانی کانادا نیز شرکت کرده است .

خرم آن نغمه   . . .

دکتر مجید محمود علیلو در بر گزاری ده ها هزار ساعت دوره ی آموزشی در نقاط مختلف کشور فعالیت های ارزش مندی داشته است . هم کاری ایشان با تعداد بسیار زیادی از انجمن های علمی ، سازمان های دولتی ، مراکز مشاوره ، موسسه های آموزش عالی و . . . در بر گزاری دوره های آموزشی به حدی است که می توان ایشان را از این حیث رکورد دار دانست .

گروه آموزشی نوید

 گروه آموزشی نوید ، امکان شرکت در دوره های آموزشی روان شناسی و مشاوره دکتر مجید محمود علیلو را بر اساس به روز آمد ترين و نوين ترين روش آموزش غير حضوري ، پيش روي مخاطب خود قرار داده است .

به روز بودن دانسته های علمی ، تواضع و رابطه ی مبتنی بر احترام ، شکیبایی و صرف وقت کافی برای پاسخ گویی به سوال های آموزشی بدون به خرج دادن خسّت علمی و علاقه ی وصف نا شدنی به آموزش ، نه تنها ایشان را از این حیث متمایز کرده است ، بلکه شور و شوق به ادامه ی تحصیل در رشته ی روان شناسی را در بسیاری از افرادی که در کلاس های آموزشی ایشان شرکت نموده اند ، مضاعف کرده است . بسیاری از اساتید فعلی رشته ی روان شناسی ؛ از جمله دکتر مهدی اکبری ، دکتر غلام رضا چلبیان لو ، دکتر رضا عبدی ، دکتر شهرام محمد خانی و . . . افتخار دانش جویی ایشان را داشته اند .

تخلیص :

اعضا ء دیگر

error: مشمول قانون کپی رایت !