بهبودی روان شناختی در ترومای جمعی بر مبنای اصالت ادراک شده ؛ بخش سوم
هدف پژوهش حاضر ، بررسی نقش بالقوه ی اصالت در بهبودی پس از ترومای جمعی بود . ما به این نتیجه رسیدیم که زندگی اصیل ، مؤلفه ی اصالت که مربوط به ادراک این است که شخص طبق خویشتن حقیقی اش زندگی می کند ، با بهبودی از برخی از حالت های منفی روانی در ترومای جمعی مرتبط هستند ، مثل استرس حاد و استرس پس از سانحه ( PTSD ) . پژوهش های قبلی نشان می دهند که اصالت به طور بالقوه همانند ضربه گیری در مقابل پیامد های روان شناختی منفیِ تهدید و تجارب منفی عمل می کند ( برایان و همکاران ، 2017 ؛ ویز ، سل گل ، هیکز و آرنت ، 2014 ) . تحلیل ما در بار اول نشان داد که زندگی اصیل تفاوتی در پیش بینی استرس حاد یا استرس پس از سانحه ( PTSD ) ندارد اما نیرو مندانه تفاوت های این علائم را در بین دو ارز یابی پیش بینی می کند . تغییر موقتِ درون شخصی در هر دو اختلال استرس حاد یا استرس پس از سانحه ( PTSD ) به تفاوت های فردی در داشتن زندگی اصیل وابسته بود ، حتی در مواردی که فرد به راه کارهای مقابله ای زیادی مجهز بود ، این امر صدق می کرد . افراد دارای زندگی اصیل بالا ، علائم استرس حاد یا استرس پس از سانحه ( PTSD ) کم تری را در ارز یابی دوم در مقایسه با افرادی که رفتار های آن ها کم تر اصالت داشت ، گزارش کردند .
روی هم رفته ، این نتایج نشان از این دارند که اصالت ادراک شده به بهبودی از اثرات ترومای جمعی کمک می کند و فقدان اصالت رفتاری ادراک شده ، پیش بینی کننده ی اختلال در سلامت روان است . با توجه به ارتباط مثبتی که بین اصالت ادراک شده و شاخص های متعدد بهزیستی روان شناختی وجود دارد ( ریورا و همکاران ، 2019 ) ، نتایج پژوهش ما اصلا تعجب آور نیست .
تقلا های طولانی مدت در استرس پس از سانحه ( PTSD ) ، با متغیر های بهزیستیِ اصالت مغایرت دارد . مطالعات نشان داده است ، گروه هایی که علائم اختلال استرس پس از سانحه ( PTSD ) را بیش تر داشته اند ، از عزت نفس پایین تر ( دیکل ، سولو مون، الکیت و گینز بورگ ، 2004 ) ، سطوح بالای اضطراب و افسردگی ( براین ، کمپل ، لیهمن و گریشم و منکیل ، 2001 ) و کار کرد ضعیف در روابط بین فردی ( جوردن و همکاران ، 1992 ) بر خوردار بودند . افزون بر این ها ، احساس ارتباط با خویشتن حقیقی پیش بینی کننده ی مثبت شاد کامی ( ساری چم ، 2015 ) و معنا یابی زندگی ( شل گل ، هیکز ، کینگ و آرنت ، 2011 ) است که که هر دو عامل تا حدی ، کاهنده ی اثر مواجهه با ترومای استرس پس از سانحه ( PTSD ) در اوایل زندگی هستند ( برایان ، برایان ، راگو ، هینک زون و لیف کر ، 2019 ) .
جهت گیری با اصالت نسبت به جهان ، پایه و اساسی برای ذهنیت سالم ، انعطاف پذیر تر فراهم می آورد که درنمونه های ما هم مشاهده شد . افرادِ با اصالت بالا ، نسبت به اهداف آینده ی خود حتی در زمان محدودیت ، امید وار هستند ( دیوز و هیکز ، 2013 ) . طبق پژوهش ها ، امید نقش مهمی در تاب آوری درمقابل تجارب منفی ایفا می کند ( گود من ، دیزا باتو ، کش دن و ماشیل ، 2017 ) . پژوهش های بیش تر حاکی از این هستند که امید با پایین نگه داشتن هیجان های منفی و بر انگیختن هیجان های سالم ، پاسخ تطبیقی تری را در مقابل استرس تقویت می کند ( اونگ ، ادواردز و برگ من ، 2006 ) . آن دسته از افرادی که احساس می کنند با خویشتن حقیقی خود ارتباط برقرار کرده اند ، در مواجهه با تجارب تروماتیک ، امید خود را از دست نمی دهند . هم چنین افرادی که با خویشتن اصلی خود ارتباط دارند ، عزت نفس کم تر به عوامل بیرونی بستگی دارد ( شیمل ، آرنت ، پایش جنسکی و گرین برگ ، 2001 ) این افراد پس از تجارب تروماتیک با تکیه بر مکانیسم های درونی ، با سرعت بیش تری حس ارزش مندی خود را باز می یابند .
بر اساس منطق مطالعه ، پیش بینی منطقی این است که خرده مقیاس های مقیاس شخصیت اصیل به طور مشابهی بهبودی تروما را پیش بینی می کنند . اما ما چنین چیزی را نیافتیم . نه بیگانگی از خویشتن و نه پذیرش اثر بیرونی ، الگو های مورد انتظار را نمایش ندادند . این الگو با سایر مطالعاتی که روابط بین جنبه های اصالت و پاسخ به تهدید را بررسی کرده اند ، متناظر است ( ویز و همکاران ، 2014 ) ، اما با وجود این ، نیاز به ملاحظات بیش تری است . تروما های جمعی به ویژه در بلایای طبیعی ، فعالیت های خیر خواهانه و انسجام جامعه را ترغیب می کنند و افرادی که زندگی اصیلی دارند بیش تر احتمال دارد که در این فعالیت ها شرکت کنند .
تروما پدیده ای بسیار گسترده ( بنجیت و همکاران ، 2016 ) با پیامد های نا گوار روان شناختی است ( کالت من ، کراپ نیک ، ستاک تون ، هوپر و گرین ، 2005 ) . بنابراین بسیار مهم است که پژوهش گران مکانیسم هایی را که انسان ها به مدد آن ها از تجارب منفی بهبودی می یابند و فرصت تحقق خویشتن را پیدا کنند ، مطالعه کنند ، بدین سان روان شناسان هم بهتر خواهند توانست به مردم کمک کنند تا مقابله ی موفقیت آمیزی در مقابل مشکل ها داشته باشند . طبق یافته های ما ، اصالت نقش منحصر به فردی را در فر آیند بهبودی از ترومای جمعی ایفا می کند . البته مشخص نیست که آیا الگوی یافته شده در این پژوهش را می توان به سایر انواع تروما هم نسبت داد یا خیر ، پژوهش های موجود بر اصالت به عنوان مؤلفه ی ضروریِ سلامت روان و تاب آوری روان شناختی تأکید دارند ، برای تعمیم یافته های ما باید پژوهش های بیشتری انجام گیرد . استرس پس از سانحه ( PTSD ) با تضعیف باور های بنیادین ( جانوف – بال من ، 1992 ) ، تخریب دفاع های شناختی ( پای ژنسکی و تیلور ، 2016 ) ، القای ادراک های منفی نسبت به خویشتن ( فوآ ، ایهل رز ، کلارک ، تولین و اورسی لو ، 1999 ) مشخص می شود ؛ در این اختلال ذهن فرد از هر تلاشی برای حفظ هویت خود به عنوان یک انسانِ دارای اراده دست می کشد ( ایهل رز ، مار کر و بوس ، 2000 ) .
فرم در خواست ترجمه ء متون تخصصی روان شناسی و مشاوره
بر چسب :PTSD, Work Shop, آزاد تپه رشی, اختلال, استرس, استرس پس از سانحه, اضطراب, افسردگی, امید, تاب آوری, تبریز, ترس, تروما, دکتر مجید محمود علیلو, دوره های آموزشی, رابطه, روان پزشکی, روان درمانی, روان شناسی, سلامت روان, سولماز دینی, شخصیت, عزت نفس, کارگاه, گروه آموزشی نوید, مشاوره, هیجان