چالش های هیجانی و روان شناختی کار کنان خط مقدم مراقبت بهداشتی در طول همه گیری کوید – 19 ؛ بخش اول
شاهد دوران بلا تکلیفی ترس ناک و متغیری هستیم که با مواجهه ی جهان با چالش های همه گیری کوید – 19 پدیدار شده است . هر چند که در این برهه ی زمانی برخی از استرس ها همگانی هستند اما با افزایش تقاضا های پزشکی بیش تر و طولانی مدت ، ارائه دهندگان مراقبت بهداشتی در خط مقدم با چالش های منحصر به فردی مثل خطرات جسمی ، هیجانی و روان شناختی رو به رو هستند .
در این مقاله سعی شده است که به این افراد در هر رشته ای که باشند کمک شود تا چالش ها و منابع استرسی را که در این دوره بر آن ها اثر می گذارد ، بهتر شناسایی کنند . با افزایش آگاهی نسبت به استرس ها و راه کار های مقابله ای با این افزایش تقاضا ها ، بهتر می توان به کارکنان خط مقدم مراقبت بهداشتی در این دوران دشوار یاری رسانید . این مقابله می تواند شامل دسترسی به منابع ، خواه منابع شخصی و نقاط قوت ، دسترسی به حمایت دوستان ، خانواده یا همکاران و یا حتی دسترسی به روان شناسان یا سایر متخصصان بهداشت روان باشد .
در زیر به برخی از چالش هایی که ارائه دهندگان مراقبت بهداشتی در خط مقدم در این دوران تجربه می کنند ، اشاره می کنیم :
- سر و کار داشتن بسیار زیاد با اطلاعات مربوط به کوید – 19
– بسیاری از ارائه دهندگان مراقبت بهداشتی در خط مقدم به سختی می توانند به این پرسش ، پاسخ ” بلی ” بدهند : ” آیا در طول روز اوقاتی وجود دارد که اصلا به کوید – 19 فکر نکنید یا درباره ی آن صحبت نکنید ؟ ” . از آن جایی که یکی از جنبه های ضروری شغل این افراد در حال حاضر ، به طور مستقیم یا غیر مستقیم به این مساله مرتبط است ، احتمالاً به سختی می توانند از جست و جوی اطلاعات بیش تر در این زمینه ، روی بر گردانند . جالب است که در این دوران اکثر قوانینی که برای عموم وضع شده اند ، این افراد را در بر نمی گیرد ( مثل ماندن در خانه ) . شاید به نظر سر در گم کننده یا عمل بی فایده ای به نظر برسد که فرد مدام به دنبال اطلاعات مرتبط با کوید – 19 باشد ، اطلاعاتی که شخصا فایده ی چندانی برای خود وی ندارد . با یافتن شیوه های حمایتی که آن ها گاهی به امور غیر مرتبط با کوید 19 بیاندیشند ، صحبت کنند یا در فعالیت های غیر مرتبط با این بیماری مشغول شوند ، می توان بهزیستی هیجانی و کاهش خستگی ، توانایی بودن در حال و در گیر شدن در کار را برای آن ها به ارمغان می آورد .
– اکثر ارائه دهندگان مراقبت بهداشتی در خط مقدم در معرض سوال های فراوانِ مرتبط با کوید – 19 و در خواست اطلاعات بیش تر از سوی دوستان و اعضای خانواده قرار دارند . برای مثال ، ممکن است یکی از عزیزان شان از آن ها بپرسد که برای در ایمن ماندن از این بیماری چه کاری انجام دهند ، یا از اتفاقات محیط شغلی شان بپرسند و ممکن است این افراد نیز خود را ملزم به وارد شدن به این مباحث بدانند . این در خواست ها در شرایطی انجام می گیرد که اطلاعات عمومی به قدر کافی در دسترس است . شاید آن لحظه این کارکنان دوست داشته باشند که عزیزان شان از مسئله ای به غیر از کوید – 19 با آن ها صحبت کنند . دوستان و خانواده این لحظات را غنیمت می شمرند تا اطلاعات بیش تری به دست آورند و نمی دانند که این تمرکز بر کوید – 19 چه تاثیری بر روی آن ها به جای می گذارد .
– درباره ی آن دسته از ارائه دهندگان مراقبت بهداشتی که محافل اجتماعی شان عمدتاً سایر متخصصان بهداشتی هستند ، اختصاص دادن اوقاتی برای صحبت از مسائلی به غیر از کوید – 19 مؤثر واقع می شود ( به عنوان مثال به مدت 15 دقیقه ) . این اوقات فرصتی در اختیار آن ها قرار می دهد که در صورت تمایل در موقعیت های بعدی که هم دیگر را می بینند نیز کم تر از مباحث مرتبط با همه گیری این ویروس صحبت کنند .
– این افراد باید نسبت به موقعیتهای افراطی مربوط به کوید – 19 ذهن آگاهی داشته باشند ، شروع روز فرصتی برای این تغییر است . به طوری که فرد به جای این که بلا فاصله موقع بیدار شدن در تخت و خواب خود ، شروع به چک کردن گوشی خود کند می تواند با ذهن آگاهی تصمیم بگیرد که از تخت خوابش بیرون بیاید ، به سرویس بهداشتی برود ، مسواک بزند و حتی قبل از این که آگاهانه به چک کردن پیام های گوشی بپردازد ، می تواند دوش بگیرد . اگرچه این لحظه از روز ، زمان مهمی به شمار می آید اما به هر حال ، اخبار می توانند تا تمام شدن مسواک او صبر کنند .
– اگر امکانش وجود دارد فرد به جای بررسی اخبار در تمام طول روز ، اوقات خاصی را به آن اختصاص دهد ، بر نامه ریزی برای مطالعه ی اخبار / ای میل ها / رسانه های اجتماعی مفید واقع می شود . معمولا رسانه های اجتماعی فرصتی برای وقفه دادن به امور روزانه است اما در این شرایط محتوای آن ها عاری از این ویژگی است . برای این کار می توان برخی فعالیت های جای گزین را خواه به عنوان وقفه های کوتاه روزانه و خواه برای دوره های طولانی مدت در خانه ماندن شناسایی کرد ، به عنوان مثال گوش دادن به موسیقی ، ورزش ، مطالعه ی کتاب و . . . .
– کار کردن در خط مقدم مراقبت بهداشتی به این معنا است که رسانه های اجتماعی و ای میل های فرد در معرض بمبارانی از محتوای مرتبط با کوید – 19 هستند . معمولا محتوا هایی که این افراد با آن ها سر و کار دارند ، کم تر به اتفاقاتی مربوط می شود که در دنیای غیر پزشکی – که بخش اعظم آن زیبا است – ، رخ می دهند . به عنوان مثال افرادی که به دلیل فاصله ی اجتماعی/ فیزیکی برای ارتباط با دیگران از روش های غیر حضوری استفاده می کنند ( مثل صرف شام با یک دیگر اما از طریق دور بین ) ، صحبت تلفنی با خانواده ها و دوستان – که تجدید گر حیات فرا تر از ارتباطات به وسیله ی متن کوتاه است – ، آموزش ها ، کلاس های هنری ، باز دید از موزه ها و گالری ها به صورت غیر حضوری و رایگان ، ورزش و . . . . آگاهی از دنیایی که فر اتر از دیوار های بیمارستان وجود دارد ، حتی در دوره ی این همه گیری نیز روحیه ی ارائه دهندگان مراقبت بهداشتی در خط مقدم را بالا می برد .
- ترس و بلا تکلیفی در باره ی ایمنی خود و سایرین
– اکثر ارائه دهندگان مراقبت بهداشتی در خط مقدم از این که خودشان و دیگران را در معرض خطر قرار دهند ، دچار ترس و اضطراب هستند . این ترس ها شاید در کوتاه مدت جواب بدهد اما برای این دوره ی طولانی – استرس مزمن و نیاز های جسمی و هیجانی که زمان مشخصی برای پایان یافتن آن ها وجود ندارد – راه کار های پایداری محسوب نمی شوند . شناسایی ترس های تأثیر گذار می تواند مقدمه ی شناسایی راه کارهای مفید مقابله ای مثل ملاحظه ی مواقعی که نیاز به حمایت شخصی ، حرفه ای ، پزشک خانوادگی ، روان شناس یا سایر متخصصان مراقبت بهداشت روان باشد .
– بسیاری از این افراد با ترس های مرتبط با نداشتن تجهیزات حفاظتی کافی یا مناسب دست و پنجه نرم می کنند یا حتی مطمئن نیستند که این احساس نا امنی ای که تجربه می کنند آیا با شرایط کاری فعلی متناسب است یا نه .
– آن دسته از ارائه دهندگان مراقبت بهداشتی که خود راکنار کشیده اند یا قبل از شیوع بیماری مرخصی گرفته بودند ، ممکن است به خاطر عدم فعالیت در این برهه حساس دچار احساس گناه شوند .
– برخی از این افراد نگران تصمیم دشوار خود مبنی بر کناره گیری از خانواده با هدف حفاظت آن ها هستند . در این زمان می توان شیوه های خلاقانه ای را برای ارتباط داشتن با آن ها بدون داشتن انتظارات غیر منطقی از خود به کار برد . به عنوان مثال این که از طریق دور بین در هنگام غذا خوردن ، بازی یا خوابیدن کودکان کنار آن ها باشند . در ساعات غیر کاری می توانند برای کودکان شان داستان بخوانند یا درباره ی اتفاقات جالبی که در طول روز برای شان رخ داده است ، صحبت کنند .
منبع :
“ Psychology Works ” Fact Sheet : Emotional and Psychological Challenges Faced by Front line Health Care Providers During the COVID – 19 Pandemic
Canadian Psychological Association
فرم در خواست ترجمه ء متون تخصصی روان شناسی و مشاوره
بر چسب :19, CBT, Work Shop, آزاد تپه رشی, اضطراب, تبریز, چالش, خط مقدم, دکتر مجید محمود علیلو, روان پزشکی, روان شناسی, کار کنان, کارگاه, کرونا, کوید, گروه آموزشی نوید, مراقبت بهداشتی, مشاوره, همه گیری, هیجان