بهبودی روان شناختی در ترومای جمعی بر مبنای اصالت ادراک شده ؛ بخش دوم
اصالت و بهبودی از تروما
اصالت یعنی این که فرد به صورت آزادانه و فارغ از موانع اصلی خویشتن که در تجارب روزانه وجود دارد ، دست به کاری بزند ( کرنیز و گلد من ، 2006 ) ، یا این که تجارب روان شناختی بین خویشتن واقعی افراد و محیط آن ها با هم تناسب داشته باشند ( شام در و سد کیدز ، 2018 ) . خویشتن های حقیقی و اصلی که در این متن ، مترادف هم دیگر هستند ، به هسته ی درونی فرد اشاره دارد که ذهنی است و لزوماً در رفتار بیرونی فرد منعکس نمی شود ( شلگل ، هیکز ، آرنت و کینگ ، 2009 ) .
شواهد به طور روز افزونی حاکی از اهمیت خود گزارش دهی ، قضاوت های ذهنیِ اصالت ادراک شده ( رای ویرا و همکاران ، 2019 ) یا میزان احساس ارتباطی است که فرد با خویشتن اصلی بر قرار می کند . به طور خاصی ، اصالت ادراک شده پیش بینی کننده ی مثبتی از شاخص های متعدد بهزیستی روان شناسی است ، شاخص هایی هم چون رضایت مندی از زندگی ( گلد من و کرنیز ، 2002 ) و عزت نفس ( هاپن ییر و همکاران ، 2008 ) ، هم چنین این مؤلفه ، پیش بینی کننده ی منفیِ شاخص های پریشانی روان شناختی مثل اضطراب و افسردگی هم است ( شل دون ، رایان ، راو سترون و ایلار دی ، 1977 ) .
به لحاظ نظری ، اصالت ادراک شده و هم نوایی ذهنی با خویشتن ادراک شده ی واقعی ، شاخص های مرکزیِ کار کرد روان شناختی سالم و امنیت روان شناختی در مواجهه با تهدید های روان شناختی محسوب می شوند . به عنوان مثال شای مل و همکاران ( 2001 ) نشان دادند که خویشتن حقیقی ( یا فطری ) منبع بنیادین عزت نفس ایمن است .
به نا بر این ، تأیید و ابراز خویشتن واقعی ، به فر آیند های روان شناختی منتهی می شود که در صورت مواجهه ی افراد با تهدید ، ایمنی روان شناختی و کار کرد های مثبت را برای آن ها فراهم می آورد . ویز و همکاران ( 2014 ) هم سو با این دید گاه ، متوجه شدند که تفاوت های فردی که در اصالت ادراک شده وجود دارد ( این که انسان ها تا چه حدی احساس می کنند خویشتن واقعی خود را ابراز می کنند ) ارتباط منفی با وا کنش های عاطفی ای دارد که مشخصه ی اصلی آن ها پریشانی روان شناختی است ( مثل شرم عاری از گناه ) . رای ویرا و همکاران ( 2019 ) اخیرا به این نکته اشاره داشتند که اصالت ادراک شده نشانه ای روان شناختی ، مبنی بر خوب زیستن فرد است .
فرد دارای اصالت ادراک شده ، فردی است که به الزام های فرهنگی یک زندگی سالم پای بند است و در نتیجه احساس سلامت و بهزیستی روان شناختی بالایی دارد . در واقع ، پژوهش های اخیرِ متناظر با این دید گاه شواهدی ارائه داده ند مبنی بر اینکه اصالت ادراک شده همانند ضربه گیری در برابر پیامد های منفی عمل می کند ، این مؤلفه با تاب آوری و سلامت روان افراد در مواجهه با تروما های تجمعی مرتبط است .
به عنوان مثال برایان ، باکر و تو ( 2017 ) دریافته اند در میان آزمودنی هایی که احساس تنهایی را گزارش می کنند ، آن دسته از افرادی که از اصالت بر خوردار بودند ، کم تر از افرادی که اصالت ادراک شده ی کم تری داشتند در معرض علائم آسیب های روان شناختی ( مثل اضطراب ، افسردگی و سو ء مصرف مواد ) قرار داشتند . مطالعه دیگری نیز نشان داد که تأثیر تعارض های بین فردی بر روی بهزیستی نیز از همین الگو تبعیت می کند ، به طوری که پس از تعارض ها ، فقط آن دسته از افرادی که سطوح اصالت پایینی گزارش کرده بودند ، استرس فزاینده ای را تجربه کردند ( ویک هام ، ویلیام سون ، بیرد ، کابا یاشی و هیر زت ، 2016 ) . هم چنین پژوهش ها حاکی از این هستند که اصالت ادراک شده در امید واری انسان ها نقش دارد و پیش بینی کننده ی نیرومند تاب آوری روان شناختی افراد است ( گود من ، دیزا باتو ، کاشدن و میشل ، 2017 ) . دی ویز و هیکز ( 2013 ) با بررسی افراد در بافت های روان شناختی دشوار ، به این نتیجه رسیدند که افرادی که دارای اصالت ادراک شده ی بالایی هستند در این موقعیت ها امید و انگیزه ی خود را از دست نمی دهند . روی هم رفته این یافته ها نشان می دهند که ابراز خویشتن حقیقی ادراک شده ، همانند ضربه گیری در برابر تجارب منفی عمل می کند ( رای ویرا و همکاران ، 2019 ؛ شای مل ، آرنت ، پایش جنسکی و گربن برگ ، 2001 ، ژانگ ، چین و شلی گل ، 2018 ) .
هرچند که نتایج این پژوهش در زمینه ی بهبودی از تروما ، امید وار کننده است اما به هر حال پیش بینی این که آیا امنیت و تاب آوری روان شناختی مرتبط با اصالت ادراک شده در بافت های تروماتیک تأثیرگذار است یا خیر، امری دشوار است . افراد باز مانده از ترومای تجمعی مستعد پیامد های طولانی مدت و نا گوار روان شناختی هستند ( گری ، مگان و لیز ، 2004 ) ، به نا بر این بسیار حائز اهمیت است که در کنار بررسی این که آیا اصالت ، توان مقابله با تجارب منفی را دارد یا خیر ، باید بررسی شود که آیا این مؤلفه توانایی بهبود طولانی مدت را در پریشانی های روان شناختی دارد یا خیر .
نتایج
تحلیل مقدماتی
در تحلیل مقدماتی این پژوهش با استفاده از تحلیل هم بستگی ، روابط بین متغیر های مورد نظر بررسی شدند . همه ی شاخصه های استرس در هر دو دوره ، همبستگی مثبتی را با یک دیگر داشتند . مهم تر از همه این که ، زندگی اصیل در بار اول با استرس حاد و PTSD نا مرتبط بودند اما بار دوم با استرس حاد و علائم PTSD ارتباط منفی نشان دادند . یافته های بار دوم از این فرض حمایت می کنند که اصالت به بهبودی از تروما و علائم مرتبط با استرس کمک می کند . زندگی اصیل هیچ الگوی ثابتی از هم بستگی معنا دار را با راه کار های مقابله ای نشان نداد ، هرچند که در میان هم بستگی های معنا دار ، زندگی اصیل هم بستگی مثبتی را با راه کار های سالم مقابله ای ( مثل چهار چوب دهی مجدد مثبت ) و هم بستگی منفی با راه کارهای نا سالم ( مثل سوء مصرف مواد ) داشت .
Maffly-Kipp , J . , Flanagan , P . , Kim , J . , Schlegel , R . J . , Vess , M . , & Hicks , J . A . ( 2020 ) . The role of perceived authenticity in psychological recovery from collective trauma . Journal of Social and Clinical Psychology , 39 ( 5 ) , 419 – 448 .
فرم در خواست ترجمه ء متون تخصصی روان شناسی و مشاوره
بر چسب :PTSD, Work Shop, آزاد تپه رشی, اختلال, استرس, اضطراب, افسردگی, بهداشت روانی, بهزیستی, پریشانی, تاب آوری, تبریز, تروما, تعارض, خویشتن, دکتر مجید محمود علیلو, دوره های آموزشی, روان پزشکی, روان درمانی, روان شناسی, سولماز دینی, عزت نفس, کارگاه, گروه آموزشی نوید, مشاوره