تحول خویشتن : طرح ریزی ایگو ؛ بخش اول
تحول ایگو های ما : ما فقط می توانیم یک ایگو داشته باشیم !
گونه های ما به گونه ای تکامل یافتند که از همان آغاز زندگی و در سر تا سر آن در روابط مراقبتی و اجتماعی جای داشته باشند ( هردی ، 2009 ) . بسیاری از کودکان با خود هایی ضعیف پا به مدارس می نهند ، آن ها نه پیکری تنو مند دارند و نه قلبی ( عواطف ) نیرو مند . خود های آن ها هیچ گاه ، عاشقانه به هم گره نخورده است .
رابطه ی حمایت گرانه ( عاشقانه ) چیست ؟
در مقاله ای که اخیرا از من منتشر شد ، چنین نوشتم :
” در اوایل زندگی ، وجود ارتباط متقابل و مراقبت دوستانه این پیام را به نو زاد انتقال می دهد که او مهم است ، احساساتی که او به کمک آن ها با محیط ارتباط بر قرار می کند ، مهم هستند ؛ صمیمیت در رابطه ، روشی معمول برای بودن در این جهان است . از آغاز موجودیت کودک در رحم مادر و در مراقبت های خوبی که پس از تولد از نوزاد انجام می شود ، محور تجربیات کودک از جهان ، مادر است که این محوریت به تدریج به جامعه ای متشکل از سایر ” مادران ” گسترش می یابد . با تجربیاتی که کودک از مراقبین متعددی که نسبت به زندگی و خود ( Self ) کودک در جهان اجتماعی حساس هستند ، به دست می آورد ؛ تمایز تدریجی محیط های درونی و بیرونی در او حاصل می شود ( نا روز ، 2019 ؛ ص 641 ) .
نظریه ی روابط شی و نظریه ی طرح واره ی اجتماعی به نحوه ی شکل گیری ادراک ما از جهان اجتماعی توسط تجربیات اولیه ی ما اشاره دارند ( بیبی و لاچ من ، 2002 ؛ کسیدی و شاور ، 2008 ؛ ایگل ، 2013 ؛ استرن ، 1985 ) . مادری کردن ( مراقبت پرورشی و پاسخ گو – که ما از مادران ، پدران و دیگران در یافت می داریم – ) ، روابط ما را شکل می دهند .
یک خود واقعی و سر زنده ، در روابط متقابلی شکل می گیرد که او را تأیید کرده است ، به او اعتبار می بخشند ، او را تصدیق می نمایند ، او را شناخته ، پذیرفته و درک می کنند ، با او هم دلی می کنند ، پذیرای او هستند ، با وی مدارا می کنند ، قدر دان او هستند ، او را می بینند ، با او هم سان سازی می کنند ، او را آشنا می پندارند ، . . . او را دوست دارند . . . – و همان طور که جسیکا بنجامین آن را شیوه های باز شناسی متقابل می نامد ، تجربیات مرسومی که اشاره به جست و جوی مادر دارد – رابطه ی متقابل نو زاد : هم نوایی هیجانی ، تأثیر متقابل ، عاطفه ی متقابل ، حالت مشترک ذهنی ، همه ی این ها در روابط متقابل کودک و محیط باید باشد تا خود واقعی و سر زنده ای شکل بگیرد . ( بنجامین ، 1988 ، 15- 16 ) .
منبع :
فرم در خواست ترجمه ء متون تخصصی روان شناسی و مشاوره
بر چسب :ego, self, Work Shop, آزاد تپه رشی, ادراک, ارتباط, ایگو, باز شناسی, تبریز, تجربیات اولیه, تکامل, خود, دکتر مجید محمود علیلو, ذهن, ذهن آگاهی, روابط, روابط شی, روان پزشکی, روان شناسی, سولماز دینی, صمیمیت, طرح واره, عاطفه, عشق, کارگاه, کودک, گروه آموزشی نوید, مشاوره, هم دلی, هیجان