روابط با نو جوانان در دوران کرونا ؛ بخش اول
با توجه با شرایط پیش آمده ، بیش تر کار های مربوط به مدرسه ، شغل و بازی در منزل انجام می گیرد و در نتیجه خانواده ها زمان بیش تری را با یک دیگر صرف می کنند . این باهم بودنِ زیاد ، چالش های جدیدی را در روابط نو جوان – والدین ایجاد می کند که در حال حاضر به مساله ی مشکل آفرینی تبدیل شده است . افراد متخصصی که در زمینه ی فر زند پروری و روابط مربوط به نژاد ، جنسیت ، سلامت روان و استفاده از رسانه ها فعالیت می کنند ، برای بهبود پویایی های بین نو جوانان و مراقبین توصیه هایی ارائه داده اند .
در سطح گسترده ای ، خود مختاری یکی از اصلی ترین تکالیف رشدی برای هر نوجوانی محسوب می شود ، اما پاندمی کرونا فرصت های خود مختاری را محدود ساخته است ، به طوری که اکثر نو جوانان به جای یاد گیری در مدارس ، در خانه آموزش می بینند یا افراد دانش جو به علت تعطیلی دانش گاه ها ، بیش تر در خانه می مانند . جودیث سمتانا ، استاد یار روان شناسی دانش گاه روچستر که در زمینه ی تحول و روابط خانوادگی مطالعه می کند ، اظهار داشت که یک چالش رایج در خانواده ها این است که بین نیاز نو جوان برای خود مختاری با نگرانی های آن ها مثل ایمنی تعادل ایجاد کنند . اما مساله این است که تعریف ایمنی در این دوران تغییر کرده است و امروز ، والدین بر پای بندی نوجوان به دستورالعمل های بهداشت عمومی بیش تر تأکید دارند . سمتانا در ادامه می گوید که مساله ی پیش گیری به تنظیم مناسب مرز ها کمک می کند ، زیرا پژوهش ها نشان داده اند که والدین در تلاش هستند تا سبک فر زند پروری مقتدرانه اتخاذ کنند ؛ به طوری که قوانین و انتظاراتی برای نوجوان تنظیم نمایند و چرایی این قانون ها را هم برای آن ها باز گو کنند . سمتانا و همکاران وی متوجه شدند که در صورت وجود تعارض بین نو جوان و والد ، ممکن است اقتدار والدین به خطر بیافتد . ( سمتانا و همکاران ، 2016 ) .
روان شناسی برای مواقع تعارض ، راه کار های چندی پیش نهاد می کند ، به عنوان مثال ماری فریستد ، ترغیب نو جوانان برای یافتن فضا یا حریم خصوصی خود و یافتن شیوه های جای گزین برای ارتباط با والدین خود ، مثل ارسال پیام به جای صحبت مستقیم را راهکار مفیدی می داند . محدودیت های ناشی از کرونا به این معنی است که والدین زمان بیش تری را نسبت به قبل با نو جوانان به سر می برند ، این زمان بیش از حد معمول است و برنامه ای برای آن در نظر گرفته نشده است ، اما می توان این زمان را فرصتی برای ایجاد رابطه با نو جوان دانست ، مثل قدم زدن یا آشپزی . لاورا پادیلا – وال کر ، استاد تمام دانش کده ی زندگی خانوادگی در دانش گاه بریگ هام پرو معتقد است : « از این فرصت برای صرف زمان با کیفیت در کنار نو جوانان و تفریح با آن ها استفاده کنید ، در حال حاضر نو جوانانِ من ، بیش تر از زمانی که من پشت میز می نشستم و کار می کردم ، با من حرف می زنند » .
نظارت بر رسانه ها
به نظر والکن برگ ، استاد تمام جوان رسانه و جامعه در دانش گاه آمستردام ، مدت زمانی که کودکان و نو جوانان در دوران پاندمی ، صرف دستگاه های دیجیتالی می کنند ، سربه فلک کشیده است ، این امر تا حدی به این دلیل است که تکالیف مدرسه ، سر گرمی و جامعه پذیری با دوستان و خانواده توسط این دستگاه ها انجام می گیرد . او می گوید : « آن چه برای پژوهش گران و والدین در زمینه ی رسانه اهمیت دارد ، کیفیت و بافت رسانه ای است که نوجوان استفاده می کند نه کمیت آن . به عنوان مثال این که آیا نو جوانان از تلویزیون برای اهمال کاری خود استفاده می کنند ؟ یا پس از انجام تکالیف خود به عنوان استراحت از آن استفاده می کند ؟ » . به نظر او ، ارتباط با سایر نو جوانان در رسانه های اجتماعی یا بازی های ویدیویی On Line به نو جوانان کمک می کند که هویت خود را توسعه بخشند ، مهارت های ارتباطی را بنا کنند و تمایل های جنسی خود را بیابند – همه ی موارد دخیل در خود مختاری . اما به هر حال استفاده ی افراطی از این ابزار ها ، با مدرسه ، خواب و بهزیستی روانی نو جوان تداخل ایجاد می کند . پژوهش های روان شناختی نشان می دهند که به جای اعمال محدودیت های یک جانبه برای استفاده از تلفن های هوش مند ، والدین می توانند نقش حمایتی در میزان معقول استفاده از رسانه داشته باشند ، بر او نظارت نمایند و به او کمک کنند که رفتار خود را تنظیم کند تا به پیامد های بهتری دست یابد . نظارت فعال عبارت است از تنظیم و تعیین مرز ، فعالیت هم زمان با نو جوان در رسانه ها و جمع آوری اطلاعات در باره ی این که آیا تصاویر خشونت آمیز و جنسیِ رسانه ها واقعیت را منعکس می کند یا خیر ؟
مطالعه ای که توسط پادیلا – وال کر و همکاران وی انجام شده نشان می دهد که بر عکس زمانی که والدین فقط محدودیت هایی را برای نو جوان خود تنظیم می کنند ، در صورت نظارت فعال بر استفاده ی نو جوان از رسانه و صحبت با او در این باره ، کم تر احتمال دارد که نو جوانان مخفی کاری یا پرخاش گری کنند ( پادیلا – وال کر و همکاران ، 2020) . این پژوهش گران معتقد می باشند : « باید خطوط ارتباطی نو جوان با والدین وی باز نگه داشته شود ، زیرا در صورت اعمال محدودیت های افراطی در این سنین ، احتمال مخفی کاری از جانب نو جوان زیاد است » . سایر پژوهش ها نیز حاکی از این هستند که نظارت فعال والدین با کاهش زمان استفاده از رسانه و افزایش رفتار اجتماعی خود گزارش شده توسط نو جوان و توانایی آن ها برای خود تنظیمی مرتبط است ( مجله ی نو جوان ، شماره ی 46 ، 2016 ؛ مجله ی جوان و نو جوان ، شماره ی 47 ، 2018 ) .
منبع :
انجمن روان شناسی آمریکا
فرم در خواست ترجمه ء متون تخصصی روان شناسی و مشاوره
بر چسب :Work Shop, آزاد تپه رشی, استرس, بازی های ویدیویی, خانواده, خود تنظیمی, خود مختاری, دکتر مجید محمود علیلو, دکتر محمد علی نظری, دوره های آموزشی, رابطه, رسانه, روان پزشکی, روان درمانی, روان شناسی, سولماز دینی, فر زند پروری, کارگاه, کرونا, کودک, گروه آموزشی نوید, مرکز مشاوره نوید, مشاوره, مهارت ارتباطی, نگرانی, نو جوان, والدین